آدم

من وافکارم

آدم

من وافکارم

موتور جستجوگر چیست؟

شکارچی، موتور جستجوگر                                                                resemblance

 

سعید در روستایی زیبا نزدیک منطقه آزاد انزلی واقع در شمال ایران زندگی می کند. او ماهیگیر ماهری است و همیشه با گوشت سفید ماهی از میهمانانش پذیرایی می کند. تابستان گذشته بدون اطلاع قبلی به او سر زدم. آنجا که رسیدم خیلی خسته بودم و البته گرسنه. درست یکساعت بعد در حالیکه شکمی از عزا درآورده بودم به این فکر می کردم که سعید چگونه به آن سرعت، غذایی خوشمزه از ماهی سفید برایم آماده کرد؟ او که همان لحظه به شکار نرفته بود! 


 

                                                                                                                           

این سوال من را یاد سوال یکی از  دوستانم  انداخت که قبلا به من گفته بود: چگونه گوگل در کمتر از یک ثانیه به سوالات ما پاسخ می دهد. مگر گوگل می تواند در این مدت کوتاه در تمام وب بگردد؟

 

چه جالب! می توانم رفتار سعید را با رفتار یک موتور جستجوگر مقایسه کنم. این مقایسه برای من و شاید برای شما هم جذاب باشد.

 

سعید برای صید ماهی، به مجوز نیاز دارد هر چند که می تواند غیر قانونی هم این کار را بکند. او می تواند از راههای بسیاری وارد دریا شده شود. می تواند شب به صید ماهی برود و یا روز. جالب است بدانید که او گاهی دست خالی بر می گردد.

 

موتور جستجوگر نیز می تواند از راههای متفاوتی به یک سایت وارد شود. این راهها همان لینکها هستند. موتور جستجوگر برای خواندن صفحات سایت مجوزهای لازم و محدودیتها را در فایل ROBOTS.TXT بررسی می کند. هر چند که می تواند آن مجوزها را به طور کلی نادیده بگیرد. موتور جستجوگر می تواند انواع فایل را بخواند: شب به سایت سر بزند و یا روز. گاهی هم که به سایت سر می زند با دست خالی بر می گردد زیرا سرور سایت جواب نمی دهد و سایت موقتا و یا برای همیشه غیرفعال است.

 

سعید بخشهای زاید ماهی را همانجا دور می ریزد و بقیه را باخود به خانه اش می آوردماهی را در فریزر قرار می دهد تا در روزهای آینده از آن استفاده نماید.

 

موتور جستجوگر نیز بعد از خواندن محتوای سایت بخشهای زاید را دور می ریزد و بقیه را با خود می آورد، گروه بندی می کند، فشرده سازی می کند و در پایگاه داده اش قرار می دهد تا بعدا از آن استفاده نماید.

 

سعید اگر تاز ترین گوشت ماهی را هم در اختیار داشته باشد اما آشپز خوبی نباشد و نتواند غذای خوبی طبخ کند، او آشپز محبوب من نخواهد بود.

 

موتور جستجوگر هم اگر بهترین اطلاعات را در اختیار داشته باشد اما نتواند پاسخهای خوبی به سوالات کاربران بدهد، موتور جستجوی محبوب کاربران وب نخواهد بود.

 

برداشتهای فنی:

 

1. سایت شما نباید حفاظت شده باشد.

از سایتهای دیگر بخواهید که به شما لینک کنند. ساختار سایت را به گونه ای طراحی و تدوین کنید که موتور جستجوگر به راحتی بتواند به بخشهای مختلف آن سر بزند. موتور جستجوگر تا راهی (لینکی) به سایت شما نداشته باشد روانه آن نمی شود.

 

2. مجوز را به موتور جستجوگر بدهید.

سایت طراحی شده است که اطلاعاتی عرضه کند بنابراین ضرورتی ندارد دسترسی به آنها را محدود کنید. پس با دقت فایل robots.txt سایت خود را تهیه کنید. حتی اگر سایت شما محدودیتی ندارد این فایل را تهیه کنید و در سایت خود قرار دهید.

 

3. در انتخاب میزبان وب سایت خود دقت کنید.

وب سایت شما باید همواره در دسترس باشد تا موتور جستجوگر بتواند با مراجعه به آن فایلهای مختلف را شکار کند.

 

4. راه ورود به سایت شما تنها صفحه اول نیست.

اشتباه بسیاری از مدیران این است که تمام لینکها را به صفحه اول سایت خود ارجاع می دهند. اگر از سایتهای دیگر لینک درخواست می کنید به صفحات داخلی سایتتان نیز لینک کنید. صفحه اول سایتها معمولا محتوای کمی دارد و شانس کسب رتبه بالا را کاهش می دهد.

 

5. همه موتورهای جستجوگر مهم نیستند.

وقت خود را با تمرکز بر روی موتورهای جستجوگر غیر مهم تلف نکنید. آنها هیچ ارزشی برای سایتان ندارند زیرا ترافیک ناشی از آنها در عمل برابر صفر است. گوگل، یاهو، MSN و ASK در اغلب موارد کافی اند. من نیز این قانون را رعایت می کنم و به کار سعید ایمان دارم و سراغ دیگری نمی روم.

امروز تو هم باید با من بیایی. با این صدا بود که من از دغدغه های ذهنی ام خارج شدم. وب و گوگل را فراموش کردم. دنیای سعید هم می تواند جذاب باشد هر چند که او اصلا نمی داند گوگل چیست!

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.