آدم

من وافکارم

آدم

من وافکارم

وبلاگ نویسی


چگونه وبلاگ بنویسیم

دیگه همه اسم وبلاگ یا همون بلاگ رو که احتمالا هر روز گذرتون به اینترنت میوفنه . چنتا ایمیل گرفتم که درباره اینکه وبلاگ چیه ؟ وب سایت چیه ؟ چه جوری وبلاگ راه می ندازن و وبلاگ به چه دردی می خوره و اصلا چرا بعضی ها وبلاگ راه میندازن و بعدش مطالب شون رو رایگان منتشر میکنن و انقدر واسه وبلاگ شون وقت و انرژی میذارن ؟ والا من چند وقتی بود درگیر کارای فنی بودم و از طرفی چنتا پروژه دیگه رو دارم برنامه نویسی می کنم به همین خاطر یکم کارایی که هماهنگ کرده بودم متاسفانه عقب افتاد اما الان خدا رو شکر یکم وقتم آزاد تر شده و ایشالا دیگه خیلی جدی تر رو ادامه خواهیم داد . و اما یکی از اون چیزایی که بنده تصمیم دارم درباره اش بنویسم اصول وبلاگ نویسی و تکنیک های موفقیت در وب فارسی هست که این پست به عنوان مقدمه ای بر این سری مقاله هاست . نکاتی رو که از امروز به بعد قصد دارم درباره وبلاگ نویسی بگم

  

وبلاگ یا بلاگ چیست ؟

واژه Weblog  در ۱۷ دیسمبر سال ۱۹۹۷ توسط  Jorn Barger ( جُرن بارگر ) وبلاگ نویس امریکایی ابداع شد . واژه weblog متشکل از دو بخشه : web که معنیش رو همه ما می دونیم و بخش دوم log هست که ریشه یونانی داره  ! در قرون وسطی به دفتر گزارش سفر کشتی ها log گفته می شد ! در علم کامپیوتر واژه log یا همون لاگ به فایل هایی گفته می شود که تمام رویداد هایی که در یک کامپیوتر اتفاق میوفته رو ثبت میکنه . بنابراین واژه weblog یا blog  در ابتدا با معنا و مفهوم « دفترچه خاطرات آنلاین» به دنیای وب معرفی شد . واژه blog در ایپرل یا ماه می ۱۹۹۹ توسط Peter Merholz به وجود اومد . پیتر در سایدبار وبلاگش ، واژه وبلاگ رو به شوخی به صورت شکسته درآورد و نوشت Blog و بعد از این ماجرا Evan williams  – برنامه نویس سر شناسی که سیستم وبلاگ نویسی Blogger.com و همینطور شبکه اجتماعی Twitter رو ساخت ! -  در سیستم وبلاگدهی معروف شرکت گوگل واژه Blogger رو خلق کرد و کم کم این واژه در بین وبلاگ نویس ها بسیار محبوب شد و دیگه الان در جامعه بین المللی اینترنت این واژه به طور کامل جایگزین واژه Weblog شده .

تفاوت وبلاگ با وب سایت چیست ؟

همانطور که درباره وبلاگ توضیح دادم وبلاگ رسانه ایه که در ابتدا واسه نوشتن خاطرات و اتفاق های روزمره استفاده می شده و بعد به مرور زمان آموزش و و اخبار و این چیزا هم بهش اضافه شد . اما تفاوت اساسی یک وب سایت با وبلاگ چیه ؟ وبلاگ صرفا جهت اطلاع رسانی ساخته میشه اما وب سایت برای ارائه خدمات . میشه گفت وبلاگ ها هیچ خدمات آنلاینی رو ارائه نمیدن اما وب سایت ها ساخته میشن واسه خدمات و همینطور کاتالوگ های آنلاین . در واقع وبلاگ رسانه ایه که هر چند وقت یک بار ( ممکنه هر یک ساعت و یا هفته ای یک بار) آپدیت میشه به عبارت دیگه تو بازه های زمانی گاها مشخص و یا نا مشخص مطالب جدید در وبلاگ قرار داده میشه  . خیلی ها تصور میکنن که تفاوت وبلاگ با وب سایت اینه که وبلاگ بر روی یک sub-domain هست ( مثلا elmefarda.blogfa.com ) و وب سایت آدرس مستقل داره اما این تصور غلطه ! تفاوت در شیوه کار هست نه در ظاهر و یا آدرس سایت ! البته به عنوان حرف آخر لازم به یادآوریه که تمام آدرس هایی که مربوط به سیستم های وبلاگدهی میشن بلا استثنا وبلاگ هستن . ( بعدا بازم این مسئله رو بررسی میکنیم )

اولین سیستم وبلاگ نویسی در دنیای اینترنت

شاید بشه گفت که سیستم گروه های خبری Usenet نخستین سیستم وبلاگ نویسی و یا آغازگر وبلاگ نویسی باشه  . Usenet  در واقع یک نوع سیستم ذخیره سازی و سازماندهی پیام ها و اطلاعاته که کاربران می تونن با مراجعه به سیستم اخبار و اطلاعات مورد نیاز و یا دلخواه خودشون رو از سیستم پیدا کنن و یا پیامی ( اطلاعاتی ) رو به گروه های خبری ارسال کنن.

آغاز سیستم وبلاگ نویسی مدرن

 

سیستم های وبلاگ نویسی مدرن

سیستم های وبلاگ نویسی مانند Livejournal , Blogger از سال ۱۹۹۹ فعالیتشون رو آغاز کردن و جزء اولین سیستم های blogging رایگان در دنیا بودن و خیلی زود هم در بین کاربران  اینترنت و وبلاگ نویسان جا افتادن ! اما در سال ۲۰۰۳ انقلابی در سیستم وبلاگ نویسی مدرن در دنیا به وجود اومد ! در ۲۷ ماه می سال ۲۰۰۳ برنامه نویس توانمندی به نام  Matt Mullenweg نرم افزار مدیریت محتوایی رو با عنوان WordPress  خلق کرد . این سیستم مدیریت محتوا یا CMS ( بعدا با این واژه Content Management System خیلی کار داریم ! ) که با زبان برنامه نویسی PHP و همینطور سیستم بانک اطلاعاتی MySQL ساخته شده بود به سرعت بین وبلاگ نویسان دنیا به محبوبیت رسید . Matt سیستم وبلاگ نویسی WordPress.com رو با Mike Little ( مایک کوچولو ! گول اسم شو نخورین هیکلش عین دیواره !) راه اندازی کرد . درباره وردپرس خیلی چیزا باید بگم که در این پست نمی گنجنه ! بعدا وردپرس رو از ابعاد مختلف بررسی خواهم کرد تا به طور واضح پی ببریم که چرا این نرم افزار قدرتمند امروزه به محبوب ترین و بهترین سیستم مدیریت محتوا در دنیا تبدیل شده !

 

Matt-Mullenweg و Mike-Little

 

کمی بعدتر در اکتبر سال ۲۰۰۳ سیستم وبلاگ نویسی TypePad راه اندازی شد و طرافدارن خودش رو پیدا کرد اما باز نتونست WordPress بشه ! نرم افزار وبلاگ نویسی WordPress در حال حاضر حرف اول و آخر رو در سیستم های مدیریت محتوا به خصوص سیستم های مبتنی بر وبلاگ نویسی میزنه به طوری که میشه گفت بیش از ۱۶ درصد سایت هایی که در وب سایت Alexa.com ثبت شدن از wordpress استفاده میکنند ! برای اینکه درباره WordPress دچار سردرگمی نشین من بررسی سیستم مدیریت محتوای WordPress رو در پست جداگانه ای تشریح خواهم کرد . سیستم های وبلاگ نویسی زیادی راه اندازی شدن و همگی هم رایگان هستند اما از بین اونها blog.com , WordPress.com , Blogger.com و همینطور Typepad.com و livejournal.com به محبوبیت زیادی رسیدند ! البته نوش جونشون چون واقعا بلاگ ها سیستم اطلاع رسانی خبری و آموزشی دنیا رو به طور کامل دگرگون کردن !

اولین سیستم رایگان سرویس دهنده وبلاگ در ایران

بنیانگذاران سیستم های وبلاگ نویسی در ایران

در ۲۳ خرداد سال ۱۳۸۱ اولین سیستم وبلاگ نویسی کاملا فارسی با عنوان پرشین بلاگ و با آدرس www.PersianBlog.ir در اینترنت متولد شد ! بنیانگذاران پرشین بلاگ عطا خلیقی ، بهرنگ فولادی و سهند قانون بودن . دست گل تون درد نکنه ! در فروردین سال ۱۳۸۲ مرتضی توکلی و مسعود چنگیزی سیستم وبلاگ دهی بلاگ اسکای رو با آدرس www.BlogSky.com راه اندازی کردن . دست این دو عزیز هم درد نکنه و آرزوی سلامتی برای این دو عزیز دارم . در ۲۵ آبان ۱۳۸۳  سیستم وبلاگ دهی میهن بلاگ  با آدرس www.mihanblog.com راه اندازی شد ؛ در تاریخ ۲ مرداد ۱۳۸۷ سایت میهن بلاگ توسط تیم تجارت الکترونیک صبا از تیم مدیریت قبلی خریداری شد و در حال حاضر توسط محمد جواد شکوری مدیریت میشه . آقای شکوری دست شما هم درد نکنه و خسته نباشید . و اما در ۱۶ آذر سال ۱۳۸۳ شخصیت معروف و میشه گفت بسیار محبوب اینترنت فارسی علی رضا شیرازی سیستم وبلاگ دهی بلاگفا رو با آدرس www.blogfa.com راه اندازی کردن . بلاگفا در قیاس با سایر سیستم های وبلاگدهی خیلی خیلی گنده شد ! جالبه بدونید که وب سایت بلاگفا در سیستم رتبه سنج Alexa.com رتبه ۳ در بین سایت های ایرانی و در وب بین لمللی رتبه ۱۲۹ رو به خودش اختصاص داده !!! به عبارت دیگه بلاگفا به لحاظ بازدید ( پربازدید ) ایرانه !!! واقعا وحشتناکه ! تبدیل شدن به همچین غولی تقریبا عیرممکنه ! ۳ ؟؟؟؟! .

معایب استفاده از سیستم های رایگان سرویس دهنده وبلاگ

 

سیستم های وبلاگ نویسی ایرانی

من واسه همه عزیزانی که در بند بالا اسم بردم ارزش بسیار زیادی قائلم . این عزیزان به تحول و گسترش علم ( همین چیز ناچیزی که الان در کتاب های دانشگاهی تدریس میشه ) کمک های بزرگی کردن و جوانمردانه نیست که بگیم این افراد برای منافع خودشون این شرایط رو فراهم کردن ! به هر حال سوادشو داشتن ، همت شو داشتن و سرمایه گذاری هم کردن پس حقشونه که حساب بانکی شون پر باشه ! در این چند سال اخیر اینترنت تحولات زیادی رو تجربه کرده و متعاقبش نت فارسی هم پوست انداخته و در نتیجه تغییر یک دستوره نه پیشنهاد همکاری ! با کمال احترام و بدون هیچ غرضی باید عرض کنم که دیگه سیستم های وبلاگدهی به هیچ دردی نمیخورن ! باید این سیستم ها رو فراموش کنید ( البته نه موسسان این سیستم ها رو ! ) و به طور مستقل کار کنید . سیستم های وبلاگدهی رایگان چند عیب دارند که این معایب موجب منسوخ شدن این سیستم ها شدن :

کمبود منابع سرور در سیستم های وبلاگدهی رایگان

به طور خلاصه بگم که یک وب سایت در واقع یک نرم افزاره که روی یک کامپیوتری نصب میشه به نام سرور . این کامپیوتر  ( معمولا ) یک کامپیوتر معمولی نیست ! این کامپیوتر با پهنای باند زیاد به اینترنت وصله و کاربرانی که امکان اتصال به اینترنت رو دارن می تونن از این نرم افزار استفاده کنن . منابع سخت افزاری و همینطور پهنای باند سیستم های وبلاگدهی در اختیار هزاران وبلاگ هست که صاحبان این وبلاگ ها اگه روزی یک پست آپلود کنن تصور کنید که چه حجم اطلاعاتی باید پردازش بشه و در اختیار بازدید کنندگان این وبلاگ ها قرار بگیره! بله نتیجه اینه که اگر در ساعات شلوغ از وبلاگ های سیستم های وبلاگدهی رایگان بازدید کنید متوجه خواهید شد که سرور در دسترس نیست ! بنابراین تر و خشک با هم می سوزن و متاسفانه شما در استفاده از منابع سرور هیچ حق انتخابی ندارید !

در سیستم های وبلاگدهی رایگان شما نمی توانید تغییرات نرم افزاری ایجاد کنید

یکی از مهمترین معایب سیستم های وبلاگدهی رایگان اینه که شما نمی تونید نرم افزار مدیریت محتوا رو تغییر بدین ! بگذارید واضح تر توضیح بدم . منظور از نرم افزار مدیریت محتوا یا CMS همون محیطیه که شما پست هاتون ( مطالب ) رو می نویسید ، ویرایش می کنید ، اطلاعات خودتون رو تغییر می دین و کلا هرکاری که مربوط به مدیریت وبلاگ تون باشه رو انجام میدین . کنترل این نرم افزار به طور کامل در دست صاحب امتیاز و مدیران سیستم وبلاگ دهی هست ! این مسئله شاید در نگاه اول مشکل جدی به نظر نیاد اما با پیشرفت بلاگ تون و جذب مخاطب های بیشتر ، متوجه خواهید شد که امکانات این سیستم ها پاسخ گوی نیازهای بلاگ شما نیست !

 چگونه یک وبلاگ راه اندازی کنیم ؟ و هزینه راه اندازی یک وبلاگ حدودا چقدر است ؟

برای راه اندازی یک وبلاگ حرفه ای شما به سه فاکتور نیازمندید :

خرید دامین Domain

دامین ( تلفظ صحیح  /doʊˈmeɪn/, /də-/ ) به آدرس اینترنتی گفته میشه . مثلا elmefarda.com  که شما باید این آدرس رو برای یک سال اجاره کنید . توجه داشته باشید که اجاره یک اصطلاحه در واقع شما مالک این دامین هستید و اگر هر سال دامین تون رو تمدید کنید هیچکسی حق (قانونی) نداره که اون رو ازتون بگیره ! قیمت دامین بر اساس دلار تغییر میکنه اما قیمت متوسط دامین های بین المللی مانند : .com , .net , .org , .info , .biz حدودا ۴۵ هزار تومنه یعنی بین ۱۰ تا ۱۵ دلار . اما قیمت دامین های داخلی یا همون دامین های ir خیلی ارزون تره در حدود ۸ تا ۱۲ هزار تومن و با قیمت دلار هیچ ارتباطی نداره و از طرفی معتبر تر هم هستند ! (بعدا دلیلش رو در پست دیگری عرض حواهم کرد)

هزینه طراحی و برنامه نویسی وبلاگ

اگر فقط نویسنده خوبی هستید و اطلاعات تون در زمینه اینترنت و به خصوص برنامه نویسی وب کمه شدیدا توصیه می کنم که خودتون دست به کار نشید ! کار رو به کاردان بسپارید تا بعدا به مشکلات جدی برخورد نکنید ! ساخت یک وب سایت و یا بلاگ حرفه ای احتیاج به دانش فنی زیادی داره . چون ممکنه مشکلات امنیتی و یا مشکلات Cross-Browser پیش بیاد که بعدا همه این ها رو به تفصیل تشریح خواهم کرد . هزینه ساخت یک بلاگ حرفه ای که بر اساس WordPress ساخته بشه بین ۲۵۰ هزار تا الا ماشالله ( بسته به سفارش ) تموم میشه . البته اگه زیبایی کار در ابتدای راه خیلی واسه تون اهمیت نداشته باشه با هزینه کمتر هم میشه کار رو شروع کرد تا بیشتر راهنمایی تون کنیم .

اجاره سرور Server

همانطور که در بند های بالا عرض کردم یک وب سایت یا وبلاگ در واقع یک نرم افزار مدیریت محتواست . خوب این نرم افزار باید روی یک کامپیوتر قدرتمند نصب بشه و به اشتراک گذاشته بشه تا همه کاربران اینرنت بتونن بهش دسترسی داشته باشند . این کامپیوتر قدرتمند Server نامیده میشه . شما باید یک سرور رو اجاره کنید تا وبلاگ شما عملا به دنیای اینترنت متصل بشه ! هزینه اجاره سرور بر اساس فاکتور های زیادی محاسبه میشه که در پست بعدی عرض خوام کرد چون پستی که درباره سرور می خوام بنویسم کاملا بر اساس تجربیات کاری در ایران هست ! اما به طور خلاصه و شفاف بگم که شما برای داشتن یک سرور خوب و یک سایت سرحال و همیشه در دسترس باید ماهیانه بین ۴۰ تا ۱۰۰ هزار تومن هزینه کنید که این رقم حدودی و رقم متوسط هست نه عدد دقیق ! اما در پست بعدی عرض خوام کرد که چطور میشه به طور دقیق هزینه های سرور رو محاسبه کرد .

کسب درآمد از وبلاگ نویسی

 

کسب درآمد از وبلاگ نویسی

حتما عبارت « کسب درآمد از وبلاگ نویسی» رو همه تون شنیدین ! برای شروع لازم می دونم فقط به یک نکته در این باره اشاره کنم و اون نکته اینه که کسب درآمد از وبلاگ نویسی کاملا علمی و منطقیه به شرطی که در زمینه وب ، اقتصاد و همینطور بازاریابی اینترنتی مطالعه زیادی داشته باشید

 

 

سعی کردم که پست رو تا حد امکان عمومی بنویسم اما اگر بازم سوالی هست بفرمایید من در خدمتم

نظرات 1 + ارسال نظر
aytak سه‌شنبه 17 تیر 1393 ساعت 23:13 http://moonlike1.blogsky.com

در مورد کسب درامد بیشتر بگین ممنونم میشیم ممنون بابات این پست

باشه حتما خواهش میکنم

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.